Ana Krapež, klarinet
Stanislav Krutilov, klavir
*
Klavirski trio TRN
Rebeka Dobravec, klavir
Neža Nahtigal, violina
Tara Korica, violončelo
Spored:
Francis Poulenc (1899–1963):
Sonata za klarinet in klavir, FP 184
Allegro tristamente
Romanza
Allegro con fuoco
Blaž Pirnat (2004):
Spomin na pomlad
Philippe Gaubert (1879–1941):
Fantazija za klarinet in klavir v F-duru
*
Joseph Haydn (1732–1809):
Klavirski trio št. 39 v G-duru, Hob. XV/25, "Madžarski"
Andante
Poco adagio
Rondo all'Ongarese: Presto
Klara Mlakar (1999):
Under your skin
Edvard Grieg (1843–1907):
Andante con moto v c-molu, EG 116
Sonata za klarinet in klavir je eno izmed zadnjih dokončanih del Francisa Poulenca. Posvetil jo je svojemu skladateljskemu kolegu Arthurju Honeggerju, s katerim sta bila pripadnika francoske skupine skladateljev Les Six. Tridelno strukturo je Poulenc integriral že v prvi stavek s kontradiktornim naslovom Allegro tristamente (it. veselo žalostno), ki ga je zasnoval v treh kontrastnih tempih (hitro – počasi – hitro). Temu sledita počasnejša Romanza s preprosto melodijo ter zopet hitrejši in energičen Allegro con fuoco. Sonata je nastala po naročilu džez klarinetista Bennyja Goodmana, ki je delo sprva želel izvesti skupaj s skladateljem na klavirju, vendar je zaradi nenadne Poulencove smrti Goodman sonato krstno izvedel skupaj z Leonardom Bernsteinom v slavni newyorški dvorani Carnegie Hall leta 1963.
Blaž Pirnat se je s kompozicijo začel ukvarjati v srednješolskih letih in za svoja dela že prejel nekaj nagrad. Redno se udeležuje državnih in mednarodnih tekmovanj na področju glasbene teorije in solfeggia. Za svojo prvo napisano skladbo Vihar za klavirski trio je leta 2022 prejel prvo nagrado na mednarodnem tekmovanju Youth Music v Atlanti, leta 2023 pa četrto nagrado za kompozicijo Carousel na mednarodnem glasbenem tekmovanju Caneres na Dunaju. Letos je zaključil šolanje na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani in uspešno opravil sprejemne izpite iz kompozicije na ljubljanski akademiji za glasbo. Skladba Spomin na pomlad je nastala na pobudo klarinetistke Ane Krapež. V njej je skladatelj želel prikazati ozračje in spreminjajoče se barve pomladi. Kot pravi skladatelj, začetek skladbe spominja na jazz balado, ki se pozneje izkaže, da to ni. Začetne motive v klarinetu dokončno osmisli šele klavirska spremljava, ti pa tudi zaključujejo skladbo v zaokroženo celoto, ki obenem ponazarja cikličnost letnih časov.
Francoski glasbenik Philippe Gaubert sej je v glasbeno zgodovino zapisal predvsem kot izjemen flavtist. Tako tudi njegov skladateljski opus obsega predvsem dela za flavto in ostala pihala. Gaubert, ki se je igranja na instrument začel učiti pri Paulu Taffanelu, utemeljitelju francoske šole flavte, je karierni vzpon doživel kot flavtist v Pariški operi, pozneje pa je postal profesor na Pariškem glasbenem konservatoriju in ena osrednjih sočasnih francoskih glasbenih osebnosti. Fantazija za klarinet in klavir v F-duru je nastala na začetku njegove karierne poti. Vanjo je Gaubert vključil številne tehnično zahtevne elemente, kot so šestnajstinske pasaže, širok melodični razpon in kompleksni ritmi, ki vedno znova navdušujejo klarinetiste.
Klavirski trio št. 39 v G-duru je eden izmed treh klavirskih triov, ki jih je Joseph Haydn posvetil Rebecci Schroeter, ljubiteljski glasbenici, živeči v Londonu, ki jo je skladatelj občasno tudi poučeval. Skladba je nastala leta 1795, v zadnjih tednih Haydnovega drugega potovanja v London. Poznana je predvsem po finalnem Rondoju v madžarskem stilu, po katerem je trio pozneje dobil vzdevek – v njem je skladatelj uporabil madžarske ljudske melodije in ritme (npr. verbunkos). Uvodni Andante je Haydn oblikoval kot temo z nizom izmenjajočih se durovih in molovih variacij, drugemu stavku Poco adagio pa je namenil spevno melodijo, ki si jo delita klavir in violina.
Klara Mlakar je po končanem dodiplomskem študiju kompozicije in glasbene teorije pri profesorju Vitu Žuraju na ljubljanski akademiji za glasbo nadaljevala šolanje na Visoki šoli za glasbo Karlsruhe v Nemčiji, kjer študira pod mentorstvom Markusa Hechtlea in Wolfganga Rihma. Njene skladbe izvajajo priznane glasbene zasedbe, kot so Slowind, Ensemble Recherche, Kammerchor der Christuskirche in druge. Je tudi prejemnica številnih skladateljskih nagrad. V svojih skladbah raziskuje človeški glas, zmožnosti glasbil in subtilne glasbene strukture. Kot pravi sama, je skladba Under your skin nastala kot razmišljanje o Klavirskem triu skladateljice Clare Schumann. "Rodila se je preko izpraševanja tistih tako zelo močno zakoreninjenih delov posameznika, preko katerih podzavestno sprejemamo vse svoje odločitve in vsa ravnanja. Tok misli se je preslikal tudi na področje glasbe: kako skladbe vplivajo druga na drugo in predvsem kako skladatelji „živijo” drug v drugem? Ali je naša (glasbena) osebnost zares naša, ali pa je v bistvu le združba različnih vplivov, ki ustvarjajo filter, preko katerega smo zdaj v interakciji s svetom?"
Edvard Grieg velja za enega najpomembnejših norveških romantičnih skladateljev in utemeljitelja norveškega nacionalnega glasbenega idioma. Leta 1878 je začel komponirati skladbo, ki je bila sprva zamišljena kot celoten klavirski trio, vendar je dokončal zgolj stavek Andante con moto v c-molu. Rokopis skladbe je šele po Griegovi smrti odkril njegov bližnji prijatelj, nizozemski skladatelj Julius Röntgen, ki je o stavku menil, da tudi sam posebej deluje kot zaključena celota. Stavek je zasnovan monotematsko. Temo iz šestih tonov sopostavlja skladatelj s spremembami tonalitete, harmonije, ritma, tempa, instrumentacije in teksture, obenem pa temo ohranja nesprememnjeno.
Monika Marušič
Ana Krapež (rojena 2005) je svojo glasbeno pot začela pri devetih letih na Glasbeni šoli Vinka Vodopivca Ajdovščina pri profesorju Aleksandru Miklavcu in pri njem zaključila šest razredov klarineta. Že takrat se je začela udeleževati mednarodnih tekmovanj in prejela dve srebrni plaketi. Leta 2020 je šolanje nadaljevala na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana v razredu profesorja Andreja Zupana, kjer trenutno obiskuje četrti letnik. V času šolanja na konservatoriju se je udeležila državnega tekmovanja TEMSIG 2022, kjer je prejela zlato plaketo, in mednarodnih tekmovanj, kot so Citta di Carlino (2021), Emona (2023), Davorin Jenko v Beogradu (2023), Woodwind&Brass Varaždin (2023), Giovanni Musicisti-Citta di Treviso (2023), na katerih je osvojila eno drugo nagrado in štiri zlate plakete, na zadnjem v Trevizu pa je poleg zlate plakete osvojila tudi absolutnih 100 točk. Od leta 2014 je tudi članica Pihalnega orkestra Vrhpolje pod mentorstvom trobentača in dirigenta Matjaža Medena. Redno se izobražuje na seminarjih pri priznanih profesorjih, kot so Jeremy Reynolds, Blaž Šparovec, Andreas Schablas in Jože Kotar.
Pianist Stanislav Krutilov je srednjo glasbeno šolo končal z odliko v rodni Samari v Rusiji, kjer je kot solist večkrat nastopal s tamkajšnjimi simfoničnimi orkestri: s filharmonijo, z opero in orkestrom samarske srednje glasbene šole. Stanislav Krutilov je večkratni dobitnik nagrad na klavirskih tekmovanjih v Samari, najbolj odmevni sta nagradi na tekmovanju za najboljšo izvedbo koncerta z orkestrom (2001) ter na tekmovanju Muravjova (2003). Študij je nadaljeval na Akademiji za glasbo v Ljubljani, kjer je v razredu zasl. prof. Dubravke Tomšič Srebotnjak diplomiral z najvišjo oceno summa cum laude. V sezoni 2008 je z Orkestrom RTV Ljubljana pod taktirko dirigenta En Shaa izvedel Koncert za klavir in orkester Aleksandra Skrjabina in za izvedbo prejel Prešernovo nagrado Akademije za glasbo Ljubljana.
*
Klavirski trio TRN sestavljajo violončelistka Tara Korica, pianistka Rebeka Dobravec in violinistka Neža Nahtigal. Skupaj ustvarjajo od leta 2019 pod mentorstvom prof. Janeza Podleska v okviru Akademije za glasbo v Ljubljani. V okviru cikla Solo e da Camera so nastopile v letih 2021 in 2023. Septembra 2021 so se predstavile tudi v Bruslju. Leta 2022 so se udeležile mojstrskega tečaja AMA na Dunaju, ki sta ga vodila Jean-Bernard Pommier in Olga Martinova. Nastopile so v Mozartovi hiši na Dunaju. Po samostojnih koncertih v Ljubljani, okolici Maribora in na Ptuju so sezono 2021/22 sklenile s koncerti v organizaciji Glasbene mladine Slovenije v Kopru, Celju in Ljubljani. Koncert, ki je potekal v Slovenski filharmoniji, je bil radijsko sneman, posnetek je bil predvajan na radiu Ars. Marca 2023 so se udeležile mednarodnega tekmovanja Ilmari Hannikainen na Finskem, kjer so se uvrstile v polfinale. V sezoni 2022/23 so se predstavile na dogodkih v organizaciji MOL-a, Akademije za glasbo ter italijanskega festivala Nei Suoni Dei Luoghi. Na oder prinesejo nasmeh in dobro voljo ter poslušalca prepričajo s poglobljeno interpretacijo.