MLADI MLADIM

MLADI MLADIM, 27.10.2021

Taja Rijavec, harfa
*
Trobility kvintet
Matej Kravcar, trobenta
Jernej Maček, trobenta
Anton Sotošek, pozavna
Žiga Kališnik, tuba
Ana Mir, rog


Spored:

Alojz Srebotnjak (1931–2010): 
Preludiji za harfo
Con moto
Andante, con espressione

Gabriel Fauré (1845–1924): 
Une châtelaine en sa tour, op. 110
(Graščakinja v svojem stolpu)

Benjamin Britten (1913–1976): 
Suita za harfo v C-duru, op. 83
Uvertura
Tokata
Nokturno
Fuga
Himna

*

Victor Ewald (1860–1935): 
Trobilni kvintet št. 1 v b-molu, op. 5
Moderato – Più mosso
Adagio non troppo lento – Allegro vivace – Tempo I. Adagio
Allegro moderato

Andrej Misson (1960): 
Meditacija na Gallusov Glejte, kako umira pravični

Enrique Crespo (1941–2020): 
Three spirituals (Tri duhovne pesmi)
The battle of Jericho
Nobody knows the trouble I've seen
Swing low sweet Chariot

Primorski skladatelj Alojz Srebotnjak sodi med najradikalnejše slovenske skladatelje povojnega obdobja. Širši javnosti je poznan predvsem po svoji filmski glasbi ter vokalnih in zborovskih delih, ki jih je rad uglasbljal na poezijo primorskih pesnikov, njegov skladateljski opus pa obsega tudi široko paleto orkestrske, odrske, komorne, instrumentalne in vokalno-instrumentalne glasbe. Pet preludijev za harfo (1960) je skladateljevo edino solistično delo za ta instrument in je, morda prav zato, med slovenskimi izvajalci precej priljubljeno. Preludiji sodijo v Srebotnjakovo prehodno fazo med ekspresionističnim slogom in poznejšim dodekafonskim obdobjem, gradivo pa je skladatelj med drugim črpal tudi iz slovenske ljudske glasbe. Nocoj bomo slišali prva dva preludija iz zbirke, Con moto ter Andante, con espressione.

Opus francoskega skladatelja Gabriela Fauréja v nasprotju obsega predvsem dela za glas, solistične instrumente in manjše komorne zasedbe. Ena izmed dveh skladateljevih skladb za harfo, Une châtelaine en sa tour (1918), je nastala kot posvetilo harfistki Micheline Kahn. Prva tema skladbe je zgrajena iz preprostega petnotnega motiva, ki se v nadaljevanju umakne šestnajstinski temi. Tej sledi akordski del v počasnejšem tempu, ki vodi do vrhunca skladbe – zopet nastopi prva tema, tokrat v kanonu, skladbo pa zaključita glissando kadenčna akorda. Fauré je naslov skladbe prevzel iz besedila Verlainove pesmi, ki jo je že leta poprej uglasbil v ciklu La bonne chanson.

Benjamin Britten je kot osrednja osebnost britanske glasbe 20. stoletja veliko prispeval predvsem na področju opere in glasbenega gledališča. Dejaven pa je bil tudi na področju instrumentalne in komorne glasbe, pri čemer je kompozicije rad posvečal svojim prijateljem. Tako je za Osiana Ellisa napisal Suito za harfo, op. 83 (1969), ki jo je znani harfist krstno izvedel na Festivalu Aldeburgh. V skladbi je Britten spretno izkoristil značilnosti instrumenta in vanjo vključil številne virtuozne odseke. Uverturi s punktiranim ritmom sledi živahna Tokata v obliki rondoja. Osrednji Nokturno prinaša lirično melodijo v počasnejšem tempu. Predzadnji stavek, Fuga, je komponiran v triglasnem kontrapunktu, zaključna Himna pa prinaša valižansko ljudsko melodijo.

Ruski skladatelj Victor Ewald je primarno deloval kot gradbeni inženir in arhitekt, večino svojega prostega časa pa je posvečal (po)ustvarjanju glasbe. Kot ljubiteljski skladatelj je s svojimi kompozicijami v drugi polovici 19. stoletja prispeval k razvoju ruskega nacionalnega glasbenega sloga, udejstvoval pa se je tudi kot violončelist in hornist. Njegov Trobilni kvintet št. 1 v b-molu, op. 5 (1890), oblikovan v klasični tristavčni formi, je ena izmed prvih koncertnih kompozicij za zasedbo sodobnega trobilnega kvinteta. Še danes sodi med stalnice trobilske glasbene literature. Ewaldove trobilne kompozicije zahtevajo visoko stopnjo virtuoznosti in usklajenosti izvajalcev, k čemur je gotovo prispeval tudi razvoj v zasnovi in izdelavi trobil v drugi polovici 19. stoletja.

Glavno področje glasbenega raziskovanja slovenskega skladatelja in zborovodje Andreja Missona sta polifonija in kontrapunkt, kar se odraža tudi v skladateljevih kompozicijah. Poleg tega so te pogosto prežete z metafizično in duhovno vsebino, ki jo je prepoznati tudi v skladbi Meditacija na Gallusov Glejte, kako umira pravični (2014). Jedro kompozicije predstavlja znameniti Gallusov motet, ki ga je Misson predelal za petglasno trobilno zasedbo in mu dodal uvod ter kodo. O umetnosti Jacobusa Gallusa je zapisal: »Gallus je bil izjemni kranjski skladatelj. V njegovi glasbi najdemo mnogi sodobni skladatelji navdih. Sam tudi, in to že večkrat. Predvsem čutim, da bi njegovo glasbo morali izvajati tudi z glasbili, ansambli in orkestrom.«

Kompozicije urugvajskega skladatelja in pozavnista Enriqueja Crespa združujejo karakteristike različnih glasbenih stilov – od resne glasbe in ljudske glasbe, pa vse do jazza in latinskoameriških popularno-glasbenih slogov. V njegovih skladbah stopajo v ospredje trobila, ki jim skladatelj namenja posebno pozornost in številne priložnosti za izkazovanje širokega spektra izvajalskih možnosti. Kot ustanovitelj ansambla German Brass, ki je še danes eden izmed svetovno najuspešnejših trobilnih ansamblov, je Crespo za zasedbo trobil priredil mnogo znanih glasbenih del. Three Spirituals (1996) je zbirka treh znanih afroameriških duhovnih pesmi s krščansko vsebino, ki jih je skladatelj priredil za zasedbo trobilnega kvinteta. Kompozicija tako prinaša številne značilnosti tradicionalne afroameriške glasbe, kot so živahni ritmi, repeticije, preprosta tridelna struktura ter tehnika »klic in odgovor«, pri kateri en glas poda frazo, drugi pa jo ponovi.

Monika Marušič



Harfistka Taja Rijavec (rojena l. 2000) je začela igrati harfo pri sedmih letih na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana pri prof. Anji Gaberc. Že v nižji glasbeni šoli je  začela redno nastopati in prejemati nagrade na tekmovanjih. Leta 2015 je bila sprejeta na Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana - Umetniška gimnazija, v razred prof. Anje Gaberc, kjer je leta 2019 tudi maturirala. Sedaj študira na Konservatoriju v Maastrichtu pri prof. Anneleen Lenaerts. Je nagrajenka državnih in mednarodnih tekmovanj, med drugimi je prejela tretjo nagrado in zlato plaketo na TEMSIG-u 2018, tretjo nagrado na tekmovanju mladih glasbenikov Petar Konjović  2017, drugo nagrado na tekmovanju Diapason d'oro, drugo nagrado na Concorso Internazionale Giovani Musicisti 2016. Redno se udeležuje mojstrskih tečajev priznanih harfistov (prof. Sylvain Blassel, prof. Mariko Anraku, prof. Steven Fitzpatrick, prof. Nicoletta Sanzin, prof. Mojca Zlobko Vajgl). Od leta 2014 redno igra v različnih orkestrih (Pihalni orkester Conservatorium Maastricht, Simfonični orkester KGBL, Pihalni orkester KGBL), s katerimi je imela koncerte tudi v Nemčiji, Avstriji, na Nizozemskem in na Madžarskem. Leta 2016 je solistično nastopila v ciklu Prisluhnimo v Operi v okviru Glasbene mladine ljubljanske. Nastopila je na dobrodelnem koncertu za novo pediatrično kliniko v Ljubljani in na koncertu ob obletnici Društva paraplegikov Ljubljana. Redno nastopa po Sloveniji in po Nizozemski kot solistka ali v komornih zasedbah. Zanjo je skladatelj Nikolas Agrafiotis napisal Harp Concerto (Koncert za harfo), ki ga je junija 2021 tudi premierno izvedla. Leta 2018 je dobila štipendijo MOL- a za nadarjene in od leta 2019 je štipendistka Ministrstva za kulturo RS za študij v tujini.

*

Trobilni kvintet Trobility je začel delovati leta 2020. Ansambel sestavljajo študentje trobilnega oddelka Akademije za glasbo v Ljubljani pod mentorstvom Jožeta Rošerja. Matej Kravcar in Jernej Maček na trobenti, Ana Mir na rogu, Žiga Kališnik na tubi in Toni Sotošek na pozavni skupaj ustvarjajo edinstveno glasbeno zgodbo.


Prihajajoči koncerti

| | OKT 26 TOR

ZVOKI MLADIH, 26.10.2021

Lan Meden, saksofon · Katarina Kralj, violina 19:30, Rdeča dvorana Magistrata
| | NOV 9 TOR

OPERNO POPOTOVANJE OD BAROKA DO MUZIKALA

Simfonični orkester RTV Slovenija RTV Slovenija 11:00, Gallusova dvorana Cankarjevega doma
| | NOV 9 TOR

OPERNO POPOTOVANJE OD BAROKA DO MUZIKALA

Simfonični orkester RTV Slovenija RTV Slovenija 13:00, Gallusova dvorana Cankarjevega doma
| | NOV 9 TOR

ZVOKI MLADIH, 9.11.2021

Ana Mir, rog · Manca Rupnik, violina · Patrick Leung, klavir 19:30, Rdeča dvorana Magistrata
| | NOV 16 TOR

OB KLAVIRJU, 16.11.2021

Jan Pušnik, klavir · Darko Arsov, klavir 19:30, Slovenska filharmonija, dvorana Slavka Osterca

Na sporedu


| | OKT 27 SRE
27. oktober 2021 19:30 Klub Cankarjevega doma
5.00 €

Povej naprej