MLADI MLADIM

Mladi mladim, 8.5.2024

Leonard Razboršek, violončelo
Hermina Hudnik, klavir
*
Lan Meden, saksofon
Sven Brajković, klavir


Spored:

Carlo Alfredo Piatti (1822–1901): 
Caprice št. 2 za violončelo solo, op. 25

Matija Krečič (1988): 
Gespräche mit Franz Peter za violončelo in klavir

Max Bruch (1838–1920): 
Kol Nidrei

Peter Iljič Čajkovski (1840–1893): 
Pezzo capriccioso, op. 62

*

Luboš Sluka (1928): 
Sonata za baritonski saksofon in klavir 
I. Andante sostenuto
II. Allegro energico

Pavle Merkù (1927–2014): 
Charis 2 za baritonski saksofon solo

Alexandre Tansman (1897–1986), prir. Lan Meden: 
Sonatina za fagot in klavir
I. Allegro con moto
II. Aria: Largo cantabile
III. Scherzo: Molto vivace

Carlo Alfredo Piatti je bil italijanski violončelist in skladatelj. Že kot otrok se je uveljavil kot nadarjen in virtuozen violončelist in je s svojim instrumentom koncertiral po celi Evropi. Poleg izjemne solistične kariere je bil tudi izvrsten skladatelj prav za svoj instrument. Napisal je preko 200 del, vključno s sonatami, etudami, koncerti in drugimi solističnimi deli za violončelo. Caprice št. 2 za violončelo solo, op. 25, kot druga v seriji capricev, je tehnično zahtevno in izrazno delo, ki je namenjeno predvsem demonstraciji sposobnosti violončelista. Oblika caprice običajno združuje tehnične izzive s stilistično raznolikostjo in melodiko ter omogoča izvajalcu, da pokaže svoje tehnične in interpretativne spretnosti.

Violinist, skladatelj in aranžer Matija Krečič piše solistično, komorno in orkestrsko glasbo ter sodeluje s številnimi solisti in zasedbami, tako na področju umetniške kot tudi popularne glasbe. Matija Krečič je član Društva slovenskih skladateljev in soustanovitelj Glasbenega društva Janus Atelier. O skladbi Gespräche mit Franz Peter za violončelo in klavir je napisal: »V skladbi Gespräche mit Franz Peter sem vzpostavil nekakšen dialog s Sonato v a-molu »Arpeggione« Franza Schuberta. Glavne motive iz vseh treh stavkov sem razčlenil, razstavil in jih preoblikoval ter postavil v nov kontekst. Skozi najin pogovor se tako ena največkrat izvajanih komornih skladb predstavi v novi podobi, z drugimi poudarki in drugačnimi občutji.«

Max Bruch je bil nemški skladatelj, znan predvsem po simfoničnih delih in koncertantni glasbi; še zlasti pa po koncertih za violino in violončelo. Kol Nidrei je glasbeno delo, ki je Brucha navdihnilo leta 1880 in je delo za violončelo in orkester. Naslov Kol Nidrei izvira iz hebrejskega izraza, ki se uporablja v judovskem obredu ob začetku verskega praznika Yom Kippur. Besedilo Kol Nidrei se osredotoča na razveljavitev in oprostitev verskih priseg, ki jih posameznik ni mogel izpolniti. Bruchovo delo Kol Nidrei upodablja globoko čustveno izkušnjo, ki odraža duhovno razpoloženje tega verskega obreda.

Peter Iljič Čajkovski je bil skladatelj izjemnih razsežnosti, uspešen je bil tako rekoč na vseh področjih glasbenih žanrov. Preizkusil se je (in tudi uspel) tako v velikih glasbeno-gledaliških delih kot tudi simfonijah in nenazadnje v komorni glasbi. Pezzo Capriccioso je kratko, a izrazito virtuozno delo za violončelo. Delo ima en stavek s prodornimi značilnostmi glasbe Čajkovskega, kot so melodična oblikovanost, čustvena globina in tehnična zahtevnost za violončelista.

Luboš Sluka je sodobni češki skladatelj. Njegovo delo je izjemno kompleksno in raznovrstno. Napisal je preko 350 del, med njimi tudi veliko vokalnih in vokalno-instrumentalnih del, kantat; ustvarjal pa je tudi filmsko in scensko glasbo. S svojimi kompozicijskimi tehnikami ne podlega nobenim trendom, vendar zavestno sledi tradiciji skladateljev 20. stoletja. Navdihuje se predvsem pri čeških skladateljih, še posebej pri estetiki in dikciji Leoša Janáčka ter globoki in pristni občutljivosti Josefa Suka in Bohuslava Martinůja. Sonata za baritonski saksofon in klavir je dvostavčno delo, kjer sta si stavka povsem kontrastna: prvi je umirjen, melodičen in predvsem krajši od drugega. Drugi je energičen, ritmično razgiban in za izvajalca izjemno zahteven. 

Pavle Merkù je bil skladatelj, etnomuzikolog, slovenist in etimolog. S preučevanjem in zapisovanjem ljudskega izročila se je kmalu uveljavil v strokovnih krogih pa tudi v širši javnosti. Kot skladatelj je Merkù segel v skoraj vse kompozicijske zvrsti in povsod izpričal svojo temeljno privrženost ekspresionizmu z vplivi modalne, atonalne, dodekafonske in serialne sistematike. Njegova skladateljska ustvarjalnost se je pokazala v različnih smereh in v specifičnih estetskih dosežkih. Merkùjev individualno pogojeni izraz najbolj izstopa v vokalno-instrumentalnih delih. V vokal se uvrščajo tudi številni Merkújevi zbori, v katerih je tematsko večkrat čutiti gradivo s področja slovenske ljudske glasbe. Charis 2 je kratka skladba za baritonski saksofon solo. Delo skladatelja Pavleta Merkùja lahko primerjamo z delom madžarskega skladatelja Bele Bartóka – oba sta delovala kot etnomuzikologa in zbirala ljudsko gradivo ter ga nato na izviren način uporabila v svojih skladbah.

Alexandre Tansman je bil poljsko-francoski skladatelj in pianist, ki je ustvaril številna dela v različnih žanrih, vključno s simfonijami, koncerti, komornimi skladbami, operami, baleti in filmsko glasbo. Bil je tesno povezan s številnimi pomembnimi glasbeniki in skladatelji svojega časa, med njimi s Stravinskim, Hindemithom, Ravelom in drugimi. Sonatina za fagot in klavir je tristavčno delo, kjer skladatelj sledi tipični zasnovi z živahnim prvim, umirjenim in zasanjanim drugim ter s plesnim, poskočnim tretjim stavkom. Prvi stavek je sestavljen še iz dveh delov, kjer se v prvem predstavi solist kot virtuozen in dinamičen izvajalec, v drugem delu pa se dogajanje umiri in solist mora pokazati povsem druge spretnosti. 

Ivana Čemažar

 

Osemnajstletni violončelist Leonard Razboršek je večkratni zmagovalec državnih in mednarodnih tekmovanj mladih glasbenikov v Sloveniji in tujini. V enajstih letih izobraževanja je prejel šestnajst prvih nagrad, trinajst posebnih nagrad strokovne komisije, naziv laureat tekmovanja ter bil kar petkrat ocenjen z maksimalno oceno 100 točk. Violončelo se je pričel učiti pri prof. Kseniji Trotovšek Brlek v Glasbeni šoli Ljubljana Moste-Polje, sedaj pa se že sedmo leto šola pri prof. Karmen Pečar Koritnik na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani. Kot solist se je predstavil z več orkestri, nazadnje s Simfoničnim orkestrom Konservatorija za glasbo in balet v Ljubljani, s katerim se je v letu 2023 predstavil na turneji treh koncertov v Gradcu, Ljubljani in Beogradu. Je član ansambla violončel Cello Attacca pod umetniškim vodstvom prof. Karmen Pečar Koritnik, s katerim že šesto sezono nastopa v okviru Festivala Bled. Leonard je letos za svoje dosežke dobil Škerjančevo nagrado Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana, lani pa štipendijo za nadarjene dijake Mestne občine Ljubljana.

Hermina Hudnik je diplomirala na Akademiji za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Andreja Jarca. Deluje kot korepetitorka na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana. Nastopa v duu z violončelistom Milanom Hudnikom in drugimi slovenskimi glasbeniki. 

*

Lan Meden je svojo glasbeno pot pričel na Glasbeni šoli Frana Gerbiča v Cerknici ter nato nadaljeval na KGBL v razredu Leva Pupisa. Avgusta 2022 je z odliko je zaključil dodiplomski študij saksofona na Privatni univerzi za glasbo in umetnost na Dunaju v razredu Michaela Krenna. Jeseni 2020 se je udeležil študijske izmenjave na Akademiji Sibelius v Helsinkih pri Joonatanu Rautioli. Od oktobra 2022 opravlja podiplomski študij saksofona v razredu Miha Rogine na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Lan je prvonagrajenec številnih tekmovanj: TEMSIG (2016, 2022), Woodwind&Brass (Varaždin, 2016), European Saxophone Forum (Wroclaw, 2017). Marca 2018 je v Duu Prospero na tekmovanju TEMSIG osvojil drugo mesto. Julija 2022 je na Dunaju krstno izvedel Koncert za altovski saksofon in godalni orkester francoskega skladatelja Karola Beffe. Decembra 2023 je kot solist z italijanskim orkestrom FVG izvedel Balado za saksofon in orkester skladatelja Franka Martina. Kot član Ljubljanskega kvarteta saksofonov je marca 2024 na tekmovanju TEMSIG osvojil drugo mesto. Februarja 2019 je za izjemne študijske uspehe prejel Škerjančevo nagrado Konservatorija za glasbo in  balet v Ljubljani. Lan Meden je bil večletni štipendist Ministrstva za kulturo Republike Slovenije.

Sven Brajković je hrvaški pianist, ki se je že izkazal v svoji generaciji z aktivno koncertno dejavnostjo in s sodelovanjem na številnih uglednih domačih in mednarodnih klavirskih tekmovanjih. Sodeloval je na več kot 40 regionalnih, državnih in mednarodnih tekmovanjih ter osvojil 20 prvih mest. Redno nastopa na uglednih festivalih na Hrvaškem, Nizozemskem, v Ameriki, Avstriji in Sloveniji, kjer je imel odmevne nastope in se izpopolnjeval pod vodstvom priznanih svetovnih in domačih pedagogov. Študiral je na Akademiji za glasbo v Zagrebu, odšel na študentsko izmenjavo v Hangzhou na Kitajskem in svoje znanje izpopolnjeval na Akademiji za glasbo Ljubljana v razredu prof. Serdarja. Je prejemnik rektorjeve nagrade Univerze v Zagrebu in Prešernove nagrade Univerze v Ljubljani. Letos je zaposlen kot redni korepetitor na Akademiji za glasbo Ljubljana.


Prihajajoči koncerti


Na sporedu


| | MAJ 8 SRE
8. maj 2024 19:30 Kosovelova dvorana Cankarjevega doma
6.00 €

Povej naprej